Na zijn toneelopleiding in Antwerpen begint Tom Van Bauwel (°1956) in 1989 zijn loopbaan als acteur. Hij speelt vervolgens bij verschillende theatergezelschappen in binnen- en buitenland, waaronder Theater Zuidpool, NTG, KVS, Ro Theater, Monty en Het nieuwstedelijk (voorheen Braakland/ZheBilding).

Naast zijn acteerwerk in het theater blijven ook de rollen voor film (o.a Boys, Oeroeg, Ad Fundum, Die Unerzogenen, Hin und weg, Shades) en televisie (o.a Windkracht 10, Ons Geluk, Vermist, Code 37, Zone Stad, Rang 1, De Vijfhoek, Amigo’s, Spitsbroers I en II en Black Out) niet uit.

Het blijft overigens niet bij acteren alleen want al snel ontwikkelt hij zich ook als theaterregisseur. Zo speelt én regisseert hij bij theaterhuizen als Zuidpool, K.V.S, N.T.G, Noord Nederlands Toneel (NL), Ro theater (NL), Het Toneelhuis, Het nieuwstedelijk en BAFF. Van dit laatste gezelschap, voorheen het Raamtheater, is hij ook enkele jaren de artistiek leider.

Een constante in het theaterwerk van Tom Van Bauwel is de pure liefde voor het woord. Zijn uitgesproken affiniteit met de (literaire) taal is steeds aanwezig. Zo ontstaan solovoorstellingen als Vorm Vormt Vormen (op basis van het werk van Paul Van Ostaijen), De Schipbreukeling van Benno Barnard (met muziek van Henny Vrienten) en de veelgeprezen monoloog Kroniek van een karakter (gemaakt uit de brievenboeken van Jeroen Brouwers).

In 2015 speelt hij opnieuw een monoloog getiteld Verdacht, ditmaal geschreven door de gevierde auteur Peter Terrin. Ook zijn aandeel in het grote KVS project, de integrale Odyssee van Homerus, in 2017 gaat niet onopgemerkt voorbij. Met saxofonist Ben Sluijs speelt hij nog regelmatig een nieuwe voorstelling op basis van het werk van Van Ostaijen, getiteld Gebruiksaanwijzing der lyriek

Nog steeds als freelance acteur speelt Van Bauwel de laatste jaren regelmatig bij het gezelschap Het nieuwstedelijk. Op dat repertoire staan alom bejubelde producties als Hitler is dood, Hebzucht / Angst / Hoop (trilogie) en Gesprek met de regen, dat hij onlangs nog samen met Sara Vertongen speelde in een regie van Stijn Devillé.