Fotografe en videoartieste Mirjam Devriendt (1961) studeerde aan LUCA, School of Arts in Brussel. De Gentse fotograaf en grafisch ontwerper Johan Duyck was haar mentor in de fotografie. Dankzij hem werd muziek een belangrijke invloed in haar leven, wat zich uitte in verschillende projecten met de tenor Stephan Van Dyck, met György Kurtag, het Danel Quartet, het pianoduo Jan Michiels & Inge Spinette, of met dansers zoals Anne Teresa De Keersmaecker, Pierre Droulers en Alexander Baervoets.

Sinds 2000 werkt ze nauw samen met choreograaf/danser Vincent Dunoyer en met Berlinde De Bruyckere. Als haar vaste fotografe speelde ze een essentiële rol in de manier waarop de wereld kijkt naar het werk van De Bruyckere. Haar camera ligt als het ware in het verlengde van de blik van de artieste. In 2009 verzorgde ze de beelden voor de productie  Waar is mijn ziel?  van Muziektheater Transparant, waarin madrigalen van Monteverdi op een originele manier op scène werden gebracht door regisseuse Caroline Petrick. 

In 2015 creëerde ze video’s voor de opera  Penthesilea  in De Munt/La Monnaie, in een regie van Pierre Audi en een scenografie van Berlinde De Bruyckere. Naast haar portretten van winnaars van Culture Prize, fotografeert ze regelmatig voor verschillende muziek- en theaterensembles, o.a. B’Rock Orchestra, Ictus Ensemble, Muziektheater Transparant en Collegium Vocale. 

Mirjam Devriendt doceert in de fotografie- en projectafdeling van de Rhok Academie Beeldende Kunsten in Etterbeek.

Voor de leden van The Life of Mechelen #5 Het Afscheid creëert Barbara Raes unieke rituelen, op maat gemaakt vanuit een artistieke invalshoek, om zin te geven aan de erkende en niet-erkende overgangsmomenten in hun leven. Dit ritueel wordt in intieme kring uitgevoerd en gefilmd door Mirjam Devriendt.