Katelijne Damen (°1960) werkte o.a. bij de Blauwe Maandag Compagnie, Het Zuidelijk Toneel, Cie de KOE en het Ro theater. Ze werkte in het theater met o.a. Luk Perceval, Erik De Volder, Ivo van Hove, Alize Zandwijk, Dirk Tanghe, Guy Joosten en Guy Cassiers en voor televisie o.a. met Guido Henderickx, Frank Van Passel, Jan Mathys en Maarten Moerkerke. Ze was te zien in de succesvolle televisiereeks De smaak van de Keyser (2008), die ook internationaal gewaardeerd werd. In 2012 speelde ze in de film Offline van Peter Monsaert. Ook in de succesvolle misdaadreeks De Ridder (2013) speelde ze een opgemerkte rol. In 2018 was ze ook te zien in de film Rosie en Moussa, naar de gelijknamige boekenreeks van Michael De Cock.

Voor haar theaterrol in Strange Interlude kreeg ze in 1990 de Theo d’or. In 1996 kreeg ze de Mary Dresselhuysprijs voor ‘haar totale inzet voor theater en haar oeuvre’. In 2006 kreeg ze een Columbina-nominatie voor haar rol in Hersenschimmen.

In Toneelhuis was ze te zien in De geruchten (2008) van Olympique Dramatique en Guy Cassiers, Mefisto for ever (2006), Atropa. De wraak van de vrede (2008), Onder de vulkaan (2009), De man zonder eigenschappen I en II (2010 en 2011), Bloed & rozen. Het lied van Jeanne en Gilles (2011), de Musilmarathon (2012) en Middenin de nacht, een ensembleproductie van Toneelhuis (2012)

In 2013 creëerde ze samen met Guy Cassiers Orlandonaar Virginia WoolfIn 2013-2014 was ze te zien in MCBTH (Guy Cassiers en Dominique Pauwels) en Hamlet vs Hamlet (Guy Cassiers en Tom Lanoye). In 2014-2015 kon je haar aan het werk zien in De blinden, Maria Stuart en Passions humaines, en in de hernemingen van Hamlet vs Hamlet en Orlando. In 2015 speelde  Damen in Caligula en in 2016 was ze te zien in De welwillenden, beide in een regie van Guy Cassiers.

In het seizoen 2016-2017 speelde Damen in de nieuwe creaties De dingen die voorbijgaan, naar de roman van de Nederlandse schrijver Louis Couperus, in een regie van Ivo Van Hove, en in Grensgeval, op tekst van de Oostenrijkse auteur en Nobelprijswinnaar Elfriede Jelinek, in een regie van Guy Cassiers. De monoloog Orlando, waarvoor ze ook kostuumontwerp en tekstbewerking deed, werd hernomen, en ook De welwillenden toerde in België, Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje.

In 2017-2018 was ze te zien in Vergeef ons van Guy Cassiers, een coproductie met Toneelgroep Amsterdam.

Producties van Katelijne Damen