David Mamet is geboren op 30 november 1947 in Flossmoor, Illinois. Op zijn zestiende verhuisde hij naar Chicago waar hij in het theater ging werken. Hij kwam daar in aanraking met de stukken van Harold Pinter, Bertolt Brecht en Edward Albee, die hem tot schrijven inspireerden. Hij vertrok naar Goddard College in Vermont en studeerde daar Engelse literatuur. Zijn reputatie als schrijver werd gevestigd toen zijn stuk Sexual Perversity in Chicago in 1974 de Joseph Jefferson Award kreeg voor het beste nieuwe toneelstuk. In 1982 volgde de Pulitzerprijs voor Glenngary Glen Ross, over de keiharde overlevingsstrijd op een makelaarskantoor. In 1992 schreef hij het controversiële Oleanna, een powerplay tussen een professor en een studente, over politieke correctheid en ongewenste intimiteiten. Tussendoor schreef hij ook filmscenario’s. Hij kreeg o.a. Oscarnominaties voor zijn scenario’s The Postman Always Rings Twice, Wag the Dog en The Verdict. Glenngary Glen Ross is door zowel Johan Doesburg (in 1992) als Eric de Vroedt (in 2009) geregisseerd en met zeer veel succes in Nederland gespeeld.

David Mamet en RACE 
RACE werd gepubliceerd in 2009 en moet in het licht van twee gebeurtenissen worden gezien: de verkiezing van Barak Obama als eerste zwarte president van de Verenigde Staten en David Mamets’ overstap van een liberaal naar een conservatief politiek wereldbeeld. In een controversieel artikel in de The Village Voice: Why I am No Longer a Brain-Dead Liberal, reflecteert Mamet op zijn oude liberale uitgangspunten. Hij vertelt dat hij was opgevoed om Amerika te zien als een land waar “Everything was magically wrong and must be immediately corrected at any cost.” Het resultaat daarvan was een ingebakken wantrouwen tegen het leger en bestuurders in alle soorten en maten. In de loop van de tijd begon hij echter in te zien dat het idealistische Amerikaanse liberalisme geen weerspiegeling was van de wereld waar hij dagelijks mee te maken had. Daarom zocht hij een meer conservatieve wereldvisie op. Tijdens Mamets politieke bekering leerde hij het werk kennen van de Afro-Amerikaanse wetenschapper Shelby Steele, die zich bezighoudt met het rassenprobleem in Amerika. Zijn bekendste boeken zijn: White Guilt: How Blacks and Whites Together Destroyed the Promise of the Civil Rights Era (2006) en A Bound Man: Why We Are Excited about Obama and Why He Can’t Win (2007). David Mamet droeg zijn RACE op aan Shelby Steele.

"RACE is een toneelstuk over leugens. Het gaat over rassenverschillen, over het feit dat iedereen hier (bewust dan wel onbewust) nog steeds naar handelt en over de leugens die we elkaar hierover vertellen”, aldus David Mamet over zijn stuk.

Producties van David Mamet