Ariane van Vliet (den Haag 1971) studeerde af in 1993 aan Studio Herman Teirlinck. Ze is een zeer getalenteerde en veelzijdige actrice die zowel zwaar dramatische rollen aankan alsook de komische rollen. Meteen na school werd ze gevraagd om bij de KNS (Koninklijke Nederlandse Schouwburg van Antwerpen, nu Het Toneelhuis) vast in dienst te komen als nieuw jong bloed, voor een frisse wind. Om meteen na dat jaar opgepikt te worden door Luk Perceval (Blauwe Maandag Compagnie) om één van de hoofdrollen te spelen in Ten Oorlog, een marathon van elf uur toneel van de koningsdrama's van Shakespeare: Richard IIHendrik IVHendrik VHendrik VIIEdward II en Richard III.

Vervolgens bleef ze tien jaar vast bij Het Toneelhuis in dienst en speelde ze hoofdrollen in bijna alle stukken van Luk Perceval zoals bijvoorbeeld in Oom Vanja (de rol van Sonja), Franciska (de rol Franciska), Andromak (de rol van Hermione) waarmee ze op het theaterfestival in Avignon stonden en Macbeth (de rol van Macduff). Verder speelde ze ook met gastregisseurs zoals Titus Muizelaar, Jasper Brandis en Gerard Jan Reijnders in wiens regie ze meespeelde in Mama Medea. Toen Guy Cassiers Het Toneelhuis overnam, bleef ze en speelde ze grote rollen in zijn stukken waaronder Onegin (Tatiana), Mefisto Forever (geselecteerd voor het theaterfestival van Avignon), Atropa (Helena van Troye) en Een geschiedenis van de wereld in 10 1/2 hoofdstuk.

Na tien jaar Toneelhuis ging ze verder als freelance actrice en speelde ze bij veel verschillende gezelschappen, zoals bij LAZARUS (Karamazow en Stukken van mensen), Compagnie Cecilia (The Broken Circle Breakdown), Malperthuis (Beginners), NTGent (Rijgen van Sara Moeremans), hetpaleis (De slag bij Dobor, Alexej (geselecteerd door Het TheaterFestival), Apocalyps wauw en de opera Zwanemans, gebaseerd op Wagners opera Lohrangrin) en Theater Zuidpool (Phaedra, de rol van de voedster). Ook speelde ze geregeld bij Het Toneelhuis, o.a. in twee regie's van Bart Meuleman, Half elf zomeravond (de rol van Maria) en Hedda Gabler (als Hedda Gabler). Ook speelde ze mee met ITA in Vergeef ons in een regie van Guy Cassiers.

Ze speelde mee in Vlaamse televisiereeksen, zoals Professor TCode 37AlbatrosCallboys, Witse en ze was ook te zien in de Nederlandse serie DNA. Ze speelde mee in de internationale reeks Baptiste. Onlangs speelde ze mee in een  film van Tim Mielants De Patrick.

Ze schrijft en regisseert haar eigen voorstellingen. Zo maakte ze bij hetpaleis twee kindervoorstellingen samen met Alice Reijs; Ans en Wilma en Ans en Wilma Gestrand. Ze schreven, speelden en regisseerden ze samen. Later volgde Concertantes van Ans en Wilma. Voor de rol van Wilma werd ze genomineerd voor de publieksprijs van beste actrice bij hetpaleis.

Uitgeverij de Eenhoorn pikte Ans en Wilma op en het kinderboek Ans en Wilma Verdwaald verscheen. Niet veel later schreef ze een volgend kinderboek en werd Fien en Pip, de Allerleukste dag uitgegeven bij de Eenhoorn. Momenteel toert Ans en Wilma Verdwaald opnieuw door Vlaanderen. Volgend jaar verschijnt het tweede boek Ans en Wilma Gestrand.

Ze spreekt veel stemmen in voor reclame, filmproducties en hoorspelen. Onlangs kwam het nieuwe hoorspel Dracula van Het Geluidshuis uit, waarin ze de rol van Van Helsing speelt.

Ze houdt zich bezig met muziek en trad op als zangeres met Daddy's Darlings, een jazz band en zong backings bij de Post, de band van Koen de Graeve.

Momenteel toert ze rond met haar eigen voorstelling Ans en Wilma Verdwaald en in 2021 begint ze te repeteren aan Ex, een stuk van Orkater, samen met Tom Van Dyck, Lucas Van den Eynde en Alice Reijs. In 2022 zal ze mee spelen met LAZARUS bij ARSENAAL/LAZARUS in Mechelen.

Voor speeldata en informatie, zie: www.jimmiedimmick.be

Producties van Ariane van Vliet