meer over Studio Shehrazade

Uit het verslag van de jury:

'Met een danstheatervoorstelling voor 15+ verbrijzelen Haider Al Timimi en Gorges Ocloo in één extravagante vertoning onze bekrompen opvattingen over ras, gender en seks. En het resultaat is nog vrolijk ook. ‘Onze’ staat voor de westerse landen – waar homoseksualiteit pas in 1973 uit het handboek voor psychologische pathologieën werd geschrapt. Maar evengoed slaat het woord op de homofobie die de hele mensheid treft. Of wat te denken van de geblinddoekte homoseksuelen die de IS-strijders in Irak en Syrië van de daken gooiden? Precies die beelden waren voor de Irakees Al Timimi aanleiding voor deze voorstelling. Al merkt de Ghanese Ocloo erbij op dat niet homoseksualiteit door het Westen naar Afrika werd gebracht, maar wel homofobie…

Hun turbulente associaties van dialogen, muzieknummers, reflecties en mannenbeelden in alle mogelijke outfits en poses tonen niet zozeer de clichés, maar vooral de vrolijke transgressies van de gestelde ‘normen’. Gorges Ocloo doet het met veel male power op hoge hakken, Haider Al Timimi met vertederende onhandigheid en frêle beentjes. Die exhuberantie pleit niet louter voor mannenliefde: het gaat erom dat geen enkel minnespel in een keurslijf gesnoerd hoeft te worden. ‘Queer’ staat in het Engels voor wat verkeerd is, scheef, bizar, vreemd, zelfs verontrustend. Dat is het waar de twee protagonisten zingend, dansend en grollend voor pleiten. Of zoals Ocloo blijft herhalen: ‘Wat vandaag de waarheid is, kan morgen een leugen zijn.’

De titel, Studio Shehrazade , verwijst naar het fotoarchief van Hashem el Madani, die tussen 1948 en 1982 duizenden foto’s nam van Libanezen van alle slag: macho’s met een geweer, homo’s in trouwjurken, zoenende lesbiennes... Ze mochten op de pellicule zoals het hen zinde: queerness zonder moreel oordeel. Het is die studio die Kloppend Hert op de planken zet, letterlijk én figuurlijk. In Lettres Persanes , een brievenroman van de Franse filosoof Charles de Montesquieu uit 1721, beschrijven twee Perzen met flink wat sarcasme hun indrukken over de Parijse zeden. Haider Al Timimi en Gorges Ocloo doen drie eeuwen later hetzelfde, maar dan in een hedendaagse danstheatervoorstelling. Vanuit hun unieke positie als kunstenaars met Irakese en Ghanese roots tonen zij met meesterlijke vrolijkheid – en milde spot – ons korset aan maatschappelijke regels. Het levert de meest bevrijdende boodschap van het seizoen op. En de chaos op de speelvloer? Die weerspiegelt de queerness in elk van ons.'  

---

do 5 en vr 6 september om 20u
het Theaterfestival, Vooruit Gent 
info en tickets: vooruit.be