Franz Marijnen

We zijn in hetzelfde jaar geboren. Dat trekt altijd…

Franz is voor mij een van de sleutelfiguren geweest in mijn acteursbestaan. Het is mede door hem dat ik op een bepaald moment resoluut voor een leven in het theater heb gekozen. We zijn mekaar blijkbaar op het goeie moment en op de juiste plaats tegengekomen. Vele opdrachten die ik in de tweede helft van de jaren 60 heb gespeeld waren in een regie van Franz. Dat heeft toen enorm veel bij mij losgemaakt. Het was een periode waar ik met veel warmte aan terugdenk. Maar er is in die fantastische tijd zoveel gebeurd (we waren jong en wilden wat!). Daarvan getuigt o.a. onze correspondentie tijdens zijn verblijf in Wroclaw. Het zou onfatsoenlijk zijn om te proberen een en ander hier in een paar quotes samen te proppen.

Door omstandigheden zijn we elk onze eigenzinnige weg gegaan. Het territorium van Franz bleek wat groter te zijn dan het mijne.

Het is wel zo fijn dat we mekaar in 2014 terugvonden en in het Arsenaal Scarlatti hebben kunnen maken, waarin hij mij stimuleerde om mijn ervaringen van meer dan 50 jaar toneelspelen in een gebalde monoloog te vatten.

Ja, en het zou daar niet bij blijven! We zouden samen nog wel…

Dat is er dus helaas, zoals zo dikwijls, niet meer van gekomen…

(Tuur De Weert) 

Dank zij Franz Marijnen werd ik gemotiveerd om beroepsacteur te worden. Onder zijn regies van o.m. Een geur van bloemen en vooral Gered werd ik competenter in het acteervak.

(Jaak Van Assche)


Gered


Victor of de kinderen aan de macht



Winter © Leo van Velzen



Kamer 411 © Stef Depover / Leo van Velzen


Scarlatti © Leo van Velzen